België, eigenzinnig fenomenaal

Groot project

De FOD Kanselarij van de Eerste Minister voert een meerjarencampagne om het imago van België te promoten.

De campagne met als titel België, eigenzinnig fenomenaal is opgebouwd rond 99 goede redenen om België te bezoeken en er te investeren.

Ze heeft als doel de talrijke troeven van België op een humoristische en bescheiden manier in de schijnwerpers te zetten.

De campagne startte met een uitgebreide affichecampagne in de belangrijkste steden van het land, de luchthavens en de stations. Daar waar dagelijks duizenden mensen passeren, van hier of elders, brachten affiches boodschappen als “Onze trappisten zullen nooit zeggen dat ze het beste bier ter wereld brouwen. Ze hebben een gelofte van stilte afgelegd.”, Of nog: “Chocolade bewaar je best uit de zon. Geen wonder dus dat je de beste in België vindt.” Die boodschappen werden vervolgens gedeeld op sociale media voor een virale en internationale campagne.

Chocolade bewaar je best uit de zon. - Geen wonder dus dat je de beste in België vindt.
 Niet alle artiesten hebben liedjes gecoverd van Jacques Brel. - Behalve Frank Sinatra, Nina Simone, Celine Dion, Nirvana…
 Niet al onze modeontwerpers zijn wereldberoemd. - Enkel een stuk of 15.
We kunnen blijven herhalen dat we de frieten uitgevonden hebben. - We eten ze liever op.

Een website in vier talen toont op dezelfde manier 99 goede redenen om van België te houden en te (her)ontdekken wat het land te bieden heeft op vlak van kunst, gastronomie, toerisme, sport, cultuur of simpelweg ‘het goede leven’. De website en de campagne benadrukken ook de Belgische kwaliteiten die buitenlandse investeerders kunnen aanspreken.

België, eigenzinnig fenomenaal vergezelt de federale regering ook tijdens missies in het buitenland: India, Canada…

In België is de Federal Truck, een vrachtwagen die België doorkruist om de federale informatiecampagnes zo dicht mogelijk bij de burgers te brengen, ook van de partij. U kunt er spelletjes over België spelen, het land door een virtualrealitybril bekijken, een campagne van de federale overheid ontdekken, bij u in de buurt, aan de kust of tijdens een evenement als de Nationale Feestdag.